Monday, June 23, 2008

panjang lebar..

smlm b4 tido, aku dok la mengelamun...
tetiba tingat peristiwa pna jadi kat family aku 14 tahun lepas..
lama dah tu beb..tp mungkin aku takle nak lupa kot smp bila²..

time tu...
1st may 1994..
kitorang sefamily balik raub..
g attend kazen mak kawen..
tp balik ari je...lepas abis majlis, kitorang pon gerak balik kl..

masa gerak blk dr uma pengantin,
kete kitorang beriring ngn kete uncle aku...
tp bila smp kat bentong rasanya, uncle aku singgah ntah mana..
so abah pon street je drive..
tetibe time tu aku ngn bub (adik yg bawah aku) dok pujuk abah ajak naik genting...
memula abah kata ok..tp tak smp sepluh minit pastu,abah kata cancel..
seingat aku, time tu cuaca mcm kurang menarik..
hujan renyai²..sbb tu la abah kata next time je naik genting..

disebabkan tajadi naik genting, aku ngn bub pon mogok la kononnya..
terus tido kat seat belakang siap baring gitu..
ye la, time tu kan badan masing² still molek lagi..so muat la..
mak plak duduk kat depan smbl riba adik..
time tu adik baru umo 10 bulan rasanya..
bila kitorang da tetido, mak pon tetido skali..so tinggal abah drive sorang².
time tu aku mmg da nyenyak la..
perut kenyang, cuaca sejuk, ada ekon..so mmg tak sedar pape..

skali tetiba abah kejut aku..abah kata kitorang eksiden...
time tu aku terus tesedar n tanya abah kat mana..abah ckp kita eksiden kat karak..elok lepas kuar dr terowong..
aku pon terus bangun n rupernya aku da terjatuh kat tempat kaki tu..
bub plak da nangis time tu..masa tu baru dajah 2 kot dia..
abah suh keluar bawak bub n pegi kat mak..
masa kuar dr kete, org mmg da ramai la..
aku tgk kete aku mmg da penyek..org tibai dr depan n belakang..

so aku terus g kat mak...mak still kat seat dpn lagi..
mak tak sedar time tu.panggil mak byk kali, tp tade respon..
aku apa lagi terus nangis aa..takut weh pape benda buruk jadi kan!!
kan kebetulan time tu ujan renyai² ..
so aku amik air ujan sikit, aku sapu kat muka mak..baru mak sedar..alhamdulillah!
rupenya mak pengsan...
lps mak sedar je mak tanya apa dah jadi, pastu otometik la mak nangis n tanya mana adik..
memula igt da ada org selamatkan adik..tp bila cari² takde..
skali tgk..rupenya adik jatuh bawah kaki mak..
yarabbi!!seb baik takde pape..so abah pon dukung adik, aku plak bawak mak kuar..
abah suh tunggu kat tp sementara ambulance dtg..

tp tetiba, ada sorang cina baik hati telah mengofferkan diri nak anta kitorang g hospital..
mungkin dia kesian tgk ada baby kot..
memula mcm berat hati je nak naik kete dia tu, tp tawakal je la..
ye la, org tak kenal kan..kang takut pape plak..
abah tak ikut..sbbnya nak kene settlekan semua tu..
so yg pg hosp time tu, aku, bub, mak n adik..

igtkan nak g hosp bentung, tp takut kang bila g hosp bentung, tetiba dorang tolak g hbkl...
so better hbkl je la..lagipon dr karak nak pg hbkl da tajauh sgt..lgpon kitorang mmg menghala ke kl..cina tu pon terus la anta kitorang g hbkl..
masa dlm kete...adik dok nangis je..
maybe dia nak susu kot..ye la..baru 10bulan..
then ntah camne, "mak ckp kat adik jgn nangis,susu takde..kite eksiden tadi.."
pastu terus adik stop nangis..mungkin dia faham kot apa yg mak ckp kat dia..
adik pon telena..

masa otw tu, mcm² kitorang pk..
camne bole jadi?camne abah kat sana?abah tade pape ke?
pastu tetiba uncle cina tu ckp, u punya suami tade apa²..bukan dia punya salah..itu kereta sudah makan jalan..suami u takbole elak...kalau elak kereta u jatuh bawah..
bila tau crita dr uncle tu, kitorang masih takle nak pk pape lagi..
sesedar da smp hbkl..time tu terus kat emergency la..
aku ngn bub turun dr kete n pegi nak amik adik kat mak,
tp masa mak nak kuar dr kete, kaki mak da takle jalan..
so org hosp amik kusi roda, n bawak mak ngn baby masuk dlm..
aku ngn bub tekapai² kat luar..dah la time tu mana ada hp kan..
so nak bg tau sedaramara pon takbole.
tp ntah camne, aku bole tipon nenek aku kat s.alam ngn wan aku kat raub tu guna public fone ..
ntah mana aku dpt duit syiling pon aku tak igt..

masa aku kol wan aku kat phg tu...
risau jgk nak bg tau..takot pengsan plak org tua tu sorang² kat uma..
tp bila wan angkat je tipon, dia dgr suara aku...terus wan nangis...
rupenya wan da tau cite.uncle aku yg memula blk seiring ngn kitorang tu yg bagi tau..
ye la, uncle aku tu kan nak blk kl..so dah tentu dia akan lalu kat tmpt eksiden tu..
apa yg aku igt uncle aku cite time tu...masa lepas je terowong, .da start jem..
dia pk, sure ada eksiden kat depan tu..sbb jem terukk..kete tak begerak..
dia stuck dr pkl 7++ smp dkt pkl 9..so bila dia lalu tmpt kejadian tu, skali dia nmpk kete kitorang..dia pon terus berenti tepi n tnya kat org yg ada kat situ mana org dlm kete tu n kitorang slmt ke tak..pastu agaknya ada la org bg tau kat uncle aku yg semua selamat n da hntr g hbkl..uncle aku kata, kalau tgk dr kerete 1 family mmg tak selamat..mmg hancur gile kete tu..

pkl 10 cenggitu, uncle aku smp..
terus dia cr mak aku n jmp doc...
tanya keadaan kitorang..
doc kata, tulang kat pangkal peha mak tekeluar dr tmpt asal..pastu lidah ngn pp kene jahit sikit..sbb ada koyak..tatau kena apa..
doc kata, malam tu jgk nak kene tarik balik tulang tu kasi masuk joint dia, tp kalau takle jgk...kene operate..
baby plak tade pape, tp kene admitted 1 malam..takut anything happend..
aku ngn bub just blueblack je..
uncle aku kata kat doc suh tunggu dulu..sbb nak persetujuan dr abah..
abahkan tak smp hosp lg..dia g buat report n settlekan semua..
tp taklama pastu tu, abah pon smp...abah terus g jmp doc...bila doc da terangkan semua pasal mak ,abah pon sign je borang utk buat kat kaki mak tu...
abah pon tade cedera pape..just jait sikit kat jari dia..luka kene kaca kot..

lama jgk tunggu doc buat kat kaki mak tu..
time tu adikberadik, sedara mara, tok nek smua da ramai..
masa tgh tunggu tu la abah cite mcm ne bole jadi..
abah kata, time tu mmg abah mmg drive slow je..lgpon kan ujan renyai..jln pon licin..
tetiba kerete dr arah depan(kl-phg) laju n makan jln..abah kata takle nak elak..sbbnya kalau elak, masuk gaung...so abah smpt sempat sebut ALLAHUAKBAR 3x,pastu menyerah je..(dulu karak hiway, jln dia kecik je)..
bila kete depan da hentam kete kitorang, ofkos da emergency break kan, so kete yg kat belakang pon da out of control..so bila da mcm tu, kete blkg hentam pulak dr belakang..pastu kete blkg dia pun hentam dr belakang..abah kata, temasuk kete kitorang, dkt 10 kete jgk la yg eksiden time tu..tp paling teruk kete kitorang..sbb nya yg dpn mmg da hentam kuat..pastu yg belakang pon sama..tu yg penyek..bayangkan time tu kitorang pakai kete fiat...kan org kata fiat ni body dia kuat..tp bila da jadi mcm tu, kete tu jd totally lost..gile dasat!!

dalam 2 jam pastu, doc pon kuar..
dia ckp mak takyah operation..
sbb tulang tu bole masuk balik kat tmpt dia..
tp mak kene dok hosp utk buat terapi kejadah semua..
bila da tau mak tade pape, kitorang pon balik..
ruma aku dipenuhi sedara mara la kan..
nenek aku semua tido uma..
pastu esoknya baru g spital tgk mak..

masa mak dlm wad, adik kat banting..uma makcik aku..
dia kene dok sana, sbb tade org nak jaga..
abah keje, aku ngn bub sekola..
tiap ari b4 g keje abah basuh kain, n buat apa yg patut..
tp abah tak smpt masak..so abah mntk tlg jiran sblh uma masakkan utk aku ngn bub makan masa balik sekola..sbb time malam, abah da balik..so bole g makan kat luar or tapau..

dkt sbln lbh jgk mak dlm wad..
masa memula kuar tu, mak still takle nak jln..kene pakai kosi roda.
pastu abah bawak mak urut..
pantang dgr mana org cakap bagus...abah pegi..merata la..
tp alhamdulillah..setiap tmpt yg pg urut tu, semua ada perubahan..
dr takle jalan, smp la mak bole jalan abah bawak mak g berurut..
smp skang, alhamdulillah la..mak still bole jln mcm dulu..

tp skang ni, kaki mak tak kuat sgt n still sakit lagi ..
kadang2 pon tgh jalan elok² tetiba je dia bole mcm nak tejatuh..
sbbb kaki dia tu tak kuat sgt..
aritu aku ada bwk g spital..doc kata kat tmpt tu mcm da ada retak..
doc suh operate n masuk besi..tp mak tanak..
aku da pujuk, tp tuan badan tanak..dia kata mahal n takot..
so harap2 tade pape la kan..


kete merah tu aa kete kitorang..gile hancus..tutup enjin tu ntah hilang kemana..smp skang tak jmp..mebi da jato gaung kot..

ni plak kete yg kete langgar kete aku dr depan tu..kete dia takla teruk sgt..

10 comments:

AK said...

wow
macam baca paper lak pasal kemalangan2 ni...
nampak kete tuh, truk gak ek...
slamat korang slamat!

eh! jap!
macam penah je dgr kemalangan ni..
sbb penah ada kwn beta yang agak berumur gak citer,..
katanya nak dekat 10 keta terlibat sume...
tatau la sama ke tak..

n lepas tuh karak diperbesarkan kan...

~chacha~ said...

ak0:-
heh..ni bukan mcm baca peper rasany..
da mcm esei...
a'a, alhamdulillah selamat..

ehh ye ke..
tp time tu rasanya ada masuk sokabar..

kiemieuk said...

isk isk isk...
bahaya giler ceritanyer..
nasib baik laa takde paper...
kalo tidak... takdok laa si dia nie..

pujuk gaks mak u tue...
nanti bila lagi tua and ke estperiosis ke ape ke jadah nye tue...
lagi susah mak u...

~chacha~ said...

kimi:-
dah puas pujuk..
tp susah...nak marah, kang bedosa plak..ntah la

Anonymous said...

wah setelah 14 tahun baru aku tau cite sebenar...hehe..

~chacha~ said...

ila:-
hehe..

-LaDy rAzOr- said...

uih....
giler la citer eksiden ko neh!
takut aku tgk dowh....seram!
mintak simpang malaikat 44....
mudah2an jgn ler ko atau sesapa saja yg kena eksiden mcm nie lg...
ngeri aku nengok! =(

MOLY said...

adoi .. ngerinya eksiden tuh ...

~chacha~ said...

nofa:-
mmg ngerikan..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

lily:-
:)

peej said...

mcm miracle kan..
i mean mcm accident teruk mcm tuh..tp Alhamdulillah korg semua selamat..i mean xde major injury ke apa la..
ngeri betul kan..ish takut betul la..